۱۳۸۸ خرداد ۲۱, پنجشنبه

معلمان معماران فردا

معلم تدریس می کند , زیرا فاضل است وعاقل و عاشق پیشه خود .شاید در درس او اطلاعاتی منتقل و پدیده های پیچیده ای توضیح داده شود ,اما ماندگارترین تاثیر معلم از بیان فلسفه شخصی وآثار او حاصل می گردد .
یادگیری فرآیندی است همراه با جذب و معلم نمی تواند از بار اخلاقی موقعیت خود که موجب انتقال باورهای او به دانشجویان می شود ,حذر کند .اگر آرمانگرا باشد ,دست پروردگان اویا آرمانخواه می شوند یا مجنون , اگر در عملگرایی افراط کند , شاگردانش مدافعین بی قید و شرط وضع موجود ازآب در می آیند ,اگربه تعصب خشک بگراید یا مریدان افراطی تربیت می کند و یا مخالفان کور .
اگر خود نیاموزد,نمی تواند که بیاموزد.
و اگر در آرا خود صادق نباشد ,نمی تواند با عرضه آنها کسی را قانع کند .در چهار چوب اسلام تعلیم , فراتر از درس گفتن است و معلم ,خود بخش مهمی از آموزش بشمار می آید .
معلمان معماران تاریخ فردا محسوب می شوند .
گلزار حيدر (استاد پاكستاني الاصل دانشگاه كارلتون كانادا)

۳ نظر:

  1. سلام،خسته نباشين...
    واقعا"از اينكه دانشجوهاتونو در شيوه ارزيابي سهيم كردين ممنونيم و مطمئنا" خود اين حركت تاثير مثبتي روي اهميت دادن به خرد جمعي در ادامه مسير زندگي ما خواهد داشت.

    پاسخحذف
  2. سلام.
    نميدونم تا چه حد درسته گفتن اين مطلب اما اين فايده را داره كه مطمئنم شما به عنوان يك استادويك معلم اين مطلب را مي خونيد.
    شما اساتيد معماران ذهن دانشجويان و روحيات آنها هستيد اين را يقين بدونيد و من به عنوان يك دانشجو مصداق عيني اين مطلب هستم.
    يقينا وقتي دكتر صحاف برخوردي مسئولانه دارد من هم خودم را مسئول خواهم دانست و زماني كه او شايد با
    تندي پاسگوي من ميشود شايد براي ساعاتي من را نگران و مضطرب سازد .
    اين پيام من نشانه اي از تشكر است و البته كمي هم رنگ و بوي گلايه دارد!!
    با آرزوي اينكه هميشه كلاسي اينچنين فعال و مؤثر داشته باشيد.

    پاسخحذف
  3. تکامه عباس نیا۱۲ تیر ۱۳۸۸ ساعت ۱۷:۳۱

    به نظر من هدف از مدرسه رفتن صرفا یادگرفتن نیست! اگر این طور باشد با واقع شدن ما در عصر تکنولوزی دیگر نیازی نیست که در خیابان های با این هرج و مرج هر روز تردد کنیم!!!
    بلکه آموزش مجازی کار را آسان کرده است!
    نمیگویم یاد گرفتن کم ارزش است ولی هدف از اموزش فقط این نمی باشد!ما میرویم سر کلاس درس تا اموزش ببینیم وبا افکار دیگر اشنا شویم وبه بلوغ فکری برسیم پس چه خوب است معلمانی داشته باشیم که با راهنمایی درست ما را به حرکت وا دارند...

    پاسخحذف