۱۳۸۸ تیر ۱۹, جمعه

آموزش معماری

برای اطلاع از چگونگی آزمون پایان ترم ، پرسش ها به انضمام پاسخ هر یک ارائه می گردد ؛

1- یکی از سه تعریف « مبانی نظری معماری» که در کلاس مطرح گردیده را بیان کرده و بر اساس آن مبانی نظری حاکم بر معماری معاصر مشهد را تحلیل نمائید. (3)
تعریف یک= مجموعه و نظامی از داده ها و مفاهیم است که به توصیف و تبیین پدیده های معماری ( آثار معماری و اندیشه های مکتوب) می پردازد و این کار را با دو هدف انجام می دهد :
- تولید معماری جدید
- نقد معماری موجود

تعریف دوم= مجموعه ای از ویژگیهای مفهومی و معنایی است که یک طراح (معمار) آنها را در طراحی اثر خود القاء می کند .(این القاء می تواند آگاهانه و یابصورت ناخودآگاه باشد )

تعریف سوم = حاصل تعامل یک مثلث است که رئوس آن عبارتند از ؛ معمار ،مردم، معماری یعنی ؛
- نگاه معمار به معماری
- نگاه معمار به مردم
- نگاه مردم به معماری

(و برای تحلیل معماری معاصر مشهد بر اساس یکی از تعاریف فوق، توجه و استناد تحلیل گر به چارچوبه های نظری هر کدام از 3 تعریف بالا، حائز اهمیت می باشد)

فقط به دو سئوال از پنج پرسش زیر پاسخ دهید ؛
2- تعریف « ابویعقوب کندی » ازفلسفه را بیان کنید.(1)
ابويعقوب الکندي ، از نخستين فيلسوفان اسلامي ، در فلسفه الاولي خود مي نويسد: «فلسفه شناخت واقعيت اشيا تاحد توان و امکان انسان است ؛ زيرا هدف فيلسوفان در دانش نظري ، کشف حقيقت و در دانش عملي ، رفتار کردن بر طبق آن حقيقت است.
3- در سراسر جامعه اسلامی «حکیم» چه کسی دانسته می شود؟ (1)
در سراسر جامعه اسلامي ، حکيم کسي دانسته نمي شود که تنها به روش زيرکانه در مورد تصورات ذهني بحث کند؛ بلکه کسي دانسته مي شود که علاوه بر آن ، براساس حکمت نظري رفتار کند.
4- ویژگی اصلی فلسفه اسلامی را بیان کنید.(1)
اسلامى بودن فلسفه اسلامى نه تنها به خاطر این واقعیت است که در جهان اسلام و توسط مسلمانان پرورش یافته است، بلکه به این علت است که على رغم نظر مخالفان، اصول و الهام و بسیارى از مسائل فلسفى خود را از منابع وحى اسلامى اخذ کرده است.
5- سه دوره اصلی فلسفه غرب را ( با ذکر تاریخ) معرفی کنید .(1)
1- دوره باستان (فلسفه یونان وجهانشان از حدود 600 قبل از میلاد مسیح) 2- قرون وسطی (از ظهور مسیحیت تا 529 میلادی دوره مشترک و از 529 میلادی که تعطیل شدن آکادمی افلاطون می باشد به مدت 10 قرن دوره قرون وسطی بطول می انجامد) 3- دوران معاصر ( از آغاز قرن 16 میلادی و ظهور فلسفه نو).
6- «گلزار حیدر» ماندگارترین تاثیر معلم را در چه می داند ؟(1)
معلم تدریس می کند , زیرا فاضل است وعاقل و عاشق پیشه خود .شاید در درس او اطلاعاتی منتقل و پدیده های پیچیده ای توضیح داده شود ,اما ماندگارترین تاثیر معلم از بیان فلسفه شخصی وآثار او حاصل می گردد.

۱ نظر:

  1. اصولا به برگزاری امتحان واسه مبانی نظری مخالف بودم. چون فکر می کردم و می کنم نمیشه که استاد_ هر چند فرزانه_ مبانی نظری شاگرانش رو شخصا بسنجه... یعنی خودش رو "میزان" قرار بده.
    البته امتحان ما از این صحبت، جدا بود. سوالات بسیار انسان دوستانه! طراحی شده بودند... نه از جهت سهولت... که از جهت قائل شدن ارزش برای انتخاب ،برای تحلیل،برای اندیشه.

    پاسخحذف